Årsräkning
Gode män och förvaltare som förvaltar en huvudmans egendom och vissa förmyndare åt minderåriga barn är skyldiga att redovisa sin förvaltning i form av en årsredovisning.

Granskningsläge
Just nu v. 17 håller vi på att granska årsräkningar inlämnade/kompletta 28 feb (där arvode begärts).
Årsräkning för 2024
Anmodan om årsredovisning är utskickad v 51. Saknar du blanketter kan dessa hämtas på biblioteken i våra samverkanskommuner. I början av året erbjöd vi utbildning i hur årsräkningen sammanställs. Om du missade detta är det ännu viktigare att du läser instruktioner och checklista du finner länk till på denna sida noggrannt.
Blanketten inför årets årsräkning har förändrats något i sin utformning på så sätt att sparkonton tas upp under det som kallas övriga tillgångar och redovisas på en plats istället för två som tidigare. Överföringar mellan transaktionskontot och sparkonton har nu egna rader på inkomster och utgifter för att lättare kunna redovisas. Vi tror ändringen kommer ge en mer logisk struktur och hoppas den tas emot som en förbättring.
Redovisning enligt Föräldrabalken
Årsredovisningen ska vara inlämnad till överförmyndarnämnden före den 1 mars varje år. Om du av någon anledning inte hinner lämna in din redovisning i tid måste du kontakta överförmyndarenheten och ansöka om anstånd innan den 1 mars med en motivering.
I årsräkningen ska du redovisa hur huvudmannens tillgångar har förvaltats under året. Det innebär att huvudmannens ekonomi ska redovisas genom att ange tillgångar och skulder vid periodens början och slut samt utgifter och inkomster under perioden. Till årsräkningen ska du även bifoga underlag (årsbesked, bankkontoutdrag, kvittenser, m.m.) som bekräftar det som angivits i årsräkningen. Det är även bra om du bifogar stödblanketterna med specificerade inkomster och utgifter.
OBS! skicka inte med några andra underlag än de som överförmyndarnämnden har specificerat i vår checklista. Vi tar ej emot hela pärmar med redovisning om det inte är överenskommet.
Underlag från Försäkringskassan
En god man eller förvaltare för en person som får ersättning från Försäkringskassan kan få en sammanställning över vilka ersättningar myndigheten betalat ut till huvudmannen under året.
En ställföreträdare kan beställa en årssammanställning digitalt via Mina sidor för sin huvudman. Underlaget innehåller samtliga utbetalningar Försäkringskassan gjort och vilken skatt de har dragit under föregående år.
Läs mer hos Försäkringskassan om Digitala tjänster för ställföreträdare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Granskning
Vi granskar årsräkningarna i den ordning som de kommer in till oss. Är årsräkningen korrekt upprättad med efterfrågade underlag enligt våra anvisningar så innebär det också att du snabbare kan få din årsräkning granskad. Beslut om arvode görs efter avslutad granskning. De som lämnar in sin årsräkning sista veckan i februari får vänta längst då det är flest räkningar som ankommer just då.
Efter överförmyndarnämndens granskning av årsräkningen skickas ett besked om granskningen till dig. Detta kan också innehålla påpekanden om sådant du bör åtgärda. Har du tidigare fått ett sådant påpekande är det extra viktigt att du ser över detta.
Viktigt att tänka på vid upprättandet av en årsräkning
Glöm inte att fylla i årsräkningsblanketten med bläck och skriva under med bläck. Du får heller inte använda dig av "Tipp-Ex" eller liknande korrigeringsvätska.
Turordning och prioritering
Vi granskar inlämnade årsräkningar efter när de är inlämnade och kompletta. Vi prioriterar de årsräkningar där ställföreträdaren begärt arvode. En begäran om komplettering innebär att årsräkningen sorteras in i granskningskön först när den är komplett.
Djupgranskning
Vi väljer slumpvis ut ett antal uppdrag där ställföreträdaren även behöver redovisa övriga underlag. Om din årsräkning föregående år granskats med anmärkning kommer du också hamna i den kategori vi djupgranskar.
Blanketter
Förutom på biblioteken finner du alltid våra blanketter på vår flik under Blanketter och e-tjänster Länk till annan webbplats.
Stödmaterial
Det är viktigt att du kontrollerar att alla underlag finns med och att årsräkningen är komplett innan du skickar in den. Skicka inte in din årsräkning utan att ha gått igenom checklistan för underlag till årsräkning!
Checklista för underlag till årsräkning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stöd till att fylla i årsräkningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stödblankett utgifter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stödblankett inkomster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
OBS! De senare blanketterna är självsummerande, men det fungerar bara tillförlitligt i senaste versionen av programmet Adobe Acrobat Reader (klicka för att hämta hem). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Överförmyndarenheten
- Roll
- Gode män, förvaltare, förmyndare inom kommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Säffle, Åmål och Årjäng.
- E-post
- ofn@amal.se
- Telefon
- 0532-777 400
- Besöksadress:
- Förrådsgatan 5, 662 34 Åmål (Endast bokade besök) Postadress: Åmåls kommun Överförmyndarenheten Box 62 662 22 Åmål
- Övrigt:
-
Telefontider: måndag, tisdag, torsdag 10-11 och 13-14
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 24 april 2025
- Publicerad:
- 7 november 2023