Överklaga beslut
Om du tycker att kommunen har fattat ett oriktigt beslut finns det två olika sätt att överklaga beslutet.
Beroende på vilken typ av beslut som har fattats gäller olika överklaganderegler. Det finns två olika överklaganden. För att få mer information om du hur du överklagar, välj nedan.
Överklaga ett beslut som berör dig - Förvaltningsbesvär
Om du fått ett beslut som gäller dig och som inte var det beslut du ville, kan du överklaga beslutet genom det som kallas förvaltningsbesvär.
Både du som privatperson och företag kan överklaga ett beslut enligt bestämmelserna genom förvaltningsbesvär, om beslutet gäller dig.
Skriv i ett brev vilket beslut du överklagar, till exempel genom att ange ärendets diarienummer eller i korthet beskriva vad beslutet handlar om. Skriv vilken ändring du vill ha i beslutet. Uppge namn, personnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer och underteckna brevet.
Om du anlitar ombud kan ombudet underteckna brevet. Sänd i så fall med fullmakt.
Överklagandet ska skickas till:
Åmåls kommun
Nämnden (som fattat beslutet)
Box 62
662 22 Åmål
Åmåls kommun kommer därefter antingen ändra beslutet eller skicka ditt överklagande vidare till Förvaltningsrätten, som avgör i ärendet.
Åmåls kommun måste ha ditt överklagande inom tre veckor efter att du tagit del av beslutet. Ett överklagande som kommit in för sent kommer inte att behandlas.
Om du vill ha ytterligare upplysningar är du välkommen att kontakta kansli- och utredningsenheten.
Överklaga ett beslut - Är beslutet lagligt? Laglighetsprövning
Om du inte är nöjd med ett beslut som Åmåls kommun har fattat kan du överklaga hos Förvaltningsrätten. Du kan överklaga om du till exempel tycker att kommunen, det vill säga kommunfullmäktige eller en nämnd, har gjort ett formellt fel eller överskridit sina befogenheter, det som de har rätt att besluta över.
Alla som bor i kommunen, det vill säga du som är folkbokförd här, eller om du äger en fastighet eller betalar skatt i kommunen., har rätt att överklaga enligt laglighetsprövning.
Du har tre veckor på dig att överklaga beslutet, från den dag då beslutet publicerats på anslagstavlan, Digital anslagstavla - Åmåls kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Domstolen prövar inte omständigheter som kommer in för sent.
Skriv i ett brev vilket beslut du överklagar, till exempel genom att ange ärendets diarienummer eller i korthet beskriva vad beslutet handlar om. Skriv vilken ändring du vill ha i beslutet. Uppge namn, personnummer, postadress. e-postadress och telefonnummer.
Du skickar din överklagan till
Förvaltningsrätten i Göteborg, Förvaltningsrätten i Göteborg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du vill ha ytterligare upplysningar är du välkommen att kontakta kansli- och utredningsenheten eller Förvaltningsrätten.
I kommunallagens 13 kapitel anges grunderna för laglighetsprövning.
Kontakt
Ida Sundström
- Roll
- Tf kanslichef
- E-post
- ida.sundstrom@amal.se
- Telefon
- 0532-170 16
- Besöksadress:
- Stadshuset, Kungsgatan 26, 66231 Åmål
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 27 oktober 2025
- Publicerad:
- 30 augusti 2023