Svenska som andraspråk
Kärnan i ämnet svenska som andraspråk är språk och litteratur. Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet och med hjälp av skönlitteratur, sakprosatexter och andra typer av medier lär människan känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv. Ämnet svenska som andraspråk är ett ämne som vänder sig till elever som har svenska som andraspråk.

Ämnesinformation
Undervisningen i ämnet svenska som andraspråk ska syfta till att eleverna utvecklar sin förmåga att tala, lyssna, läsa och skriva. Undervisningen ska också syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om det svenska språket och om skönlitteratur. Undervisningen ska bidra till elevernas bildning. Den ska stimulera elevernas läsintresse, stärka deras tilltro till sin egen språkliga förmåga samt främja deras personliga utveckling och vilja att söka ny kunskap. Undervisningen ska även bidra till att eleverna förbereds för ett aktivt deltagande i samhället. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att påverka demokratiska beslutsprocesser samt att göra underbyggda ställningstaganden och bemöta andras åsikter.
Eleverna ska ges rikligt med tillfällen att tala och samtala samt att skriva olika typer av texter. Genom undervisningen ska eleverna utveckla de färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation som de behöver som samhällsmedborgare samt för arbetsliv och studier.
Eleverna ska genom undervisningen stimuleras att läsa ofta och i riklig omfattning. Genom undervisningen ska eleverna utveckla sin förmåga att läsa, analysera, samtala om och diskutera skönlitteratur och sakprosa. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om skönlitteratur samt förmåga att sätta litterära verk och författarskap i ett sammanhang. Undervisningen ska lyfta fram skönlitteraturens estetiska värde och stimulera eleverna att använda skönlitteratur, teater, film och andra medier som källa till förståelse av egna och andras erfarenheter och livsvillkor. Eleverna ska ges möjlighet att i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum. På så sätt ska undervisningen utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv.
Undervisningen ska utgå från ett andraspråksperspektiv och möta de behov som är förknippade med andraspråksutveckling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett rikt och funktionellt andraspråk samt strategier som främjar den egna språkutvecklingen. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om det svenska språkets uppbyggnad samt om släktskapsförhållanden mellan språk och om olika typer av språklig variation. I undervisningen kan elevernas flerspråkighet användas som en resurs. Med utgångspunkt i sina språkliga erfarenheter, och genom att jämföra det svenska språket med andra språk som eleven kan, ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av språkets funktion för kommunikation, tänkande och lärande.
Samhällets informationsflöde gör det angeläget att förhålla sig kritiskt reflekterande till hur och i vilka syften språket används samt att kunna söka, sovra och kritiskt granska information. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att sammanställa och kritiskt granska innehåll i olika texter samt att värdera deras relevans och tillförlitlighet. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att orientera sig, läsa och kommunicera i en digital textvärld. I detta ingår att använda digitala verktyg och medier för lärande, kommunikation och samarbete.
Ämnesnivåer
Svenska som andraspråk nivå 1 (SVEA1000X)
Svenska nivå 1, 100p, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande.
Svenska som andraspråk nivå 2 (SVEA2000X)
Svenska nivå 2, 100p, som bygger på Svenska som andraspråk nivå 1.
Svenska som andraspråk nivå3 (SVEA3000X)
Svenska nivå 3, 100p, som bygger på Svenska som andraspråk nivå 2.
Läs mer på skolverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När kan jag söka?
Kurserna har öppet intag. Du kan söka kurserna när som helst under året. Kontakta studievägledare för mer information.
Vem kan söka?
Välkommen att studera hos oss! Vi hjälper dig att planera dina studier utifrån din unika livssituation, så att du kan kombinera studier med arbete och privatliv. Med en anpassad studieplan ser vi till att dina behov och förutsättningar tas tillvara, och vi finns här för att stötta dig hela vägen. Vi ser fram emot att hjälpa dig att komma igång och nå dina mål.
Kurslitteratur
Observera att litteraturlistan uppdateras i samband med övergången till den nya ämnesplanen som träder i kraft i juli 2025. Kontakta din lärare innan kursstart för att kontrollera vilken kurslitteratur som gäller för dig.
Svenska som andraspråk nivå 1
Maja Ekelöf - Rapport från en skurhink
ISBN: 9789113029290
Svenska som andraspråk nivå 2
Ulla Isaksson - De två saliga
ISBN: 9789188748164
Svenska som andraspråk nivå 3
Stig Dagerman - Bränt barn
ISBN: 9789113062143
Kontakt
Johan Karlund
- Roll
- Lärare
- E-post
- johan.karlund@amal.se
- Besöksadress:
- Vuxenutbildningen, Industrigatan 12, 662 34 Åmål
Sara Rösvall
- Roll
- Studievägledare
- E-post
- sara.rosvall.churchill@amal.se
- Telefon
- 0532-174 43
- Besöksadress:
- Vuxenutbildningen, Industrigatan 12, 662 34 Åmål
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 24 juni 2025
- Publicerad:
- 9 oktober 2024