Gå till innehåll

Religionskunskap

Ämnet religionskunskap har sin vetenskapliga förankring främst i religionsvetenskapen, men är till sin karaktär tvärvetenskapligt. Det behandlar hur religioner och andra livsåskådningar kommer till uttryck i ord och handling samt hur människor formulerar och förhåller sig till etiska och existentiella frågor. I ämnet behandlas trons och etikens betydelse för individers upplevelse av mening och tillhörighet.

Närbild av bärbar dator, svart kaffe, mobiltelefon och dagbok på träbord.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna breddar, fördjupar och utvecklar kunskaper om olika religioner, livsåskådningar och etiska förhållningssätt. Kunskaper om samt förståelse för kristendomen och dess traditioner har särskild betydelse då denna tradition förvaltat den värdegrund som ligger till grund för det svenska samhället. Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i en samhällssyn som präglas av öppenhet i fråga om livshållningar och människors olikheter i ett samhälle präglat av mångfald.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att resonera om religion och livsåskådning i relation till människors identitet. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och analysera människors värderingar och trosföreställningar och därigenom utveckla respekt för människor och förståelse för olika sätt att tänka och leva men undervisningen ska också belysa religiösa tolkningar som inte är förenliga med mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att kritiskt granska hur religion och livsåskådning både påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället. Det innebär bland annat att eleverna ska ges möjlighet att diskutera kristendomens roll i det svenska samhället samt hur relationen mellan religion och vetenskap kan tolkas och uppfattas. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att resonera om hur religion kan förhålla sig till frågor om bland annat kön och sexualitet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att diskutera och analysera etiska och existentiella frågor utifrån religion och livsåskådning samt utifrån etiska begrepp och modeller. Därigenom ska undervisningen ge verktyg för självständiga reflektioner och ställningstaganden i frågor som har betydelse för eleverna.

Religionskunskap nivå 1 (RELI1000X)
Religionskunskap nivå 1, 50p, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande.

Läs mer på skolverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kurserna har öppet intag. Du kan söka kurserna när som helst under året. Kontakta studievägledare för mer information.

Välkommen att studera hos oss! Vi hjälper dig att planera dina studier utifrån din unika livssituation, så att du kan kombinera studier med arbete och privatliv. Med en anpassad studieplan ser vi till att dina behov och förutsättningar tas tillvara, och vi finns här för att stötta dig hela vägen. Vi ser fram emot att hjälpa dig att komma igång och nå dina mål.

Läs mer Öppnas i nytt fönster.

Observera att litteraturlistan uppdateras i samband med övergången till den nya ämnesplanen som träder i kraft i juli 2025. Kontakta din lärare innan kursstart för att kontrollera vilken kurslitteratur som gäller för dig.

Religionskunskap nivå 1
Olov Jansson och Linda Karlsson - Religionskunskap 1 - en mosaik
ISBN: 9 789152 310267

Kontakt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
24 juni 2025
Publicerad:
10 oktober 2024