Gå till innehåll

Avgifter för hjälp i hemmet

För hjälp i hemmet, service och omvårdnad som beviljats som bistånd enligt Socialtjänstlagen betalar du en avgift.

3 tiokronors myntar

Beräkningen av avgiften är densamma oavsett om du har hemtjänst eller om du bor på särskilt boende.

Avgiftens storlek beror på din inkomst och ditt vårdbehov. Vi tar hänsyn till att du ska ha pengar över för personliga behov efter det att du har betalt din bostadskostnad och Din avgift. Av denna anledning gör vi en individuell avgiftsberäkning.

För ytterligare information kontakta vår avgiftshandläggare. Kontaktuppgifter på den här sidan.

I samband med att fakturan skicka ut i slutet av januari 2026 skickar vi också med broschyren för avgifter 2026 samt blanketten för inkomstanmälan. Blanketten fyller du i och skickar in till Åmåls kommun.

Så stor är skattesubventionen för serviceinsatser

Kostnaden för äldreomsorg är skattesubventionerad. Skattesubventionens andel i procent av total kostnad: hemtjänst 96 procent, särskilt boende 98 procent och måltider 10 procent.

Bostadstillägg är ett tillägg till din allmänna pension som du ansöker om själv hos Pensionsmyndigheten. Din bostadskostnad, inkomster och eventuella tillgångar avgör om du kan få bostadstillägg. Vid en ansökan om bostadstillägg prövas även rätten till äldreförsörjningsstöd. De vanligaste skälen till avslag på ansökan om bostadstillägg är att du har både bostad och fritidshus, bor tillsammans med någon eller har över 19 000 kronor i inkomst efter skatt.

Hela den totala ekonomin tas med i beräkningen.
Har du inte möjlighet att göra det via webben kan du ringa Pensionsmyndighetens kundservice 0771–776 776 och få hjälp med en beräkning.

Du ansöker enklast och snabbast direkt på Pensionsmyndighetens webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där kan du även välja att ladda ned en ansökningsblankett. Ansökningsblanketten kan också beställas via Pensionsmyndighetens kundservice från pensionsmyndigheten.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Det är viktigt att ansökan fylls i korrekt och komplett för ett snabbare beslut. Är du anhörig till någon som inte längre kan ha hand om sin ekonomi kan du som anhörig göra ansökan åt din närstående. Mer information finns på Pensionsmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kontakt

  • Avgiftshandläggare

    Roll
    Avgiftshandläggare
    E-post
    avgiftshandlaggare­@amal.se
    Telefon
    0532-171 19
    Besöksadress:
    Kyrkogatan 2, 662 37 Åmål
    Övrigt:

    Telefontid 10:00- 11:00 måndag- torsdag, helgfria vardagar.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 november 2025
Publicerad:
6 oktober 2023