Kulturstrategiskt uppdrag
Det kulturstrategiska uppdraget är framtaget med utgångspunkt i kommunens kulturpolitiska program och tillämpas genom varje unik aktörs målformuleringar. Uppdragets syfte är att bidra till måluppfyllelse av kommunens strategiska utvecklingsområden
Föreningar som kan vara aktuella för kulturstrategiska uppdrag ska vara av en sådan art att den har hög relevans inom landskapet, länet eller riket och ha potential att hitta samarbeten och deltagare långt utanför kommungränsen.
Vem kan söka?
Föreningar verksamma inom kulturområdet och som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i riktlinjerna. Verksamheten ska vara av en sådan kvalitet och omfattning att den bedöms ha hög
relevans även utanför Åmåls kommuns gränser och bidra till kulturlivet i landskapet, regionen och riket, vilket också bäddar för samarbeten och stöd från aktörer som verkar på sådana arenor.
Hur ansöker man?
Föreningen skickar in ansökan via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kulturstrategiska uppdrag söks efter utlysning under januari-februari varje år (ansökan avser påföljande år) och Kultur- och utbildningsnämnden ska ha beslutat om fördelning senast juni under samma år.
Medlen för kulturstrategiska uppdrag fördelas inom ramen för budgeterade medel.
Det kulturstrategiska uppdraget beviljas för tre år i taget. En gång per genomfört verksamhetsår ska föreningen skriftligt rapportera hur bidraget har använts,
Behandling och beslut
Kulturstrategiskt uppdrag bereds för beslut på kulturenheten och fastställs av Kultur- och utbildningsnämnden senast juni under samma år.
Vi hjälper dig!
Om er förening behöver hjälp med ansökan går det att boka tid med personal på kulturenheten. Vi kan hjälpa till med bl a ifyllning av e-tjänster, scanna in handlingar och svara på eventuella frågor.
Bokningsbara tider är följande:
- 10 mars klockan 15.00-16.30
- 10 mars klockan 16.30-18.00
- 11 mars klockan 13.00-15.00
- 13 mars klockan 15.00-16.30
- 13 mars klockan 16.30-18.00
- 12 maj klockan 15.00-16.30
- 12 maj klockan 16.30-18.00
- 13 maj klockan 13.00-15.00
- 15 maj klockan 15.00-16.30
- 15 maj klockan 16.30-18.00
Bokning sker via mail till processledare Charlin Svanér dela Cruz, charlin.svaner-delacruz@amal.se.
Varje pass har begränsat antal platser.
För frågor rörande föreningar eller verksamhetsbidrag kontakta processledare Charlin Svanér dela Cruz.
Kontakt
Charlin Svanér dela Cruz
- Roll
- Processledare inom kulturutveckling
- E-post
- charlin.svaner-delacruz@amal.se
- Telefon
- 0532-77 72 55
- Besöksadress:
- Kulturhuset, Kungsgatan 20 662 31 Åmål
- Övrigt:
-
Åmåls Kulturhus - bibliotek, konsthall, kommunarkiv och
Europa Direkt Fyrbodal
Urban Jansson
- Roll
- Kulturchef
- E-post
- urban.jansson@amal.se
- Telefon
- 0532-171 06
- Besöksadress:
- Kulturhuset, Kungsgatan 20, 662 31 Åmål
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 22 januari 2025
- Publicerad:
- 29 januari 2024