Aktivitetsbaserat verksamhetsbidrag
Kommunala bidrag till föreningar och organisationer inom Åmåls kommun är avsedda att vara hjälp till självhjälp.
Medlemmar i bidragsberättigade föreningar måste därför själva på olika sätt stödja organisationens ekonomi. Bidragen avses endast täcka del av total kostnad för vilka bidrag söks.
Vem kan söka?
Ideella föreningar och organisationer inom Åmåls kommun med egen styrelse och kassaförvaltning.
För att erhålla bidrag skall föreningen ha antagit stadgar och valt styrelse.
För vad kan man söka?
Det aktivitetetsbaserade verksamhetsbidraget söks två gånger per år (sista ansökningsdag 30 juni respektive 31 december) och beräknas per aktivitetstillfälle samt deltagare. För att en aktivitet/sammankomst ska vara godkänd för bidrag ska minst en ledare samt minst tre
medlemmar delta. Aktiviteten ska pågå i minst 60 minuter. Antalet aktiviteter samt deltagare redovisas skriftligen till kommunen.
Varje aktivitet som uppfyller kriterierna i stycket ovan berättigar till 15 kronor per aktivitet samt ytterligare 3 kronor per deltagare (5 kronor per deltagare i åldern 7-25 år samt 65+).
Samtliga ledare och deltagare ska vara medlemmar i föreningen. I ansökan om bidraget ska tidpunkt, plats, antal deltagare samt beskrivning av aktiviteten framgå. Varje förening kan
maximalt få ersättning för 5 aktiviteter per kalendervecka.
Föreningen ska för egen del dokumentera vilka medlemmar och deltagare som deltog vid aktiviteten och på kommunens begäran redovisa detta i uppföljningssyfte. Det är inte möjligt
att ansöka om aktivitetsbaserat verksamhetsbidrag för aktiviteter eller sammankomster som är förenad med entréavgift eller biljettköp.
Mall till aktivitetsrapport Pdf, 33.3 kB.
Hur ansöker man?
Föreningen skickar in ansökan via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I ansökan ska följande dokument bifogas:
- Årsmötesprotokoll
- Senast antagna stadgar
- Verksamhetsberättelse
- Bokslut
När får man svar?
Verksamhetsbidrag bereds för beslut på kulturenheten och fastställs av kommunen inom en månad från ansökan.
Vi hjälper dig!
För frågor rörande föreningar eller verksamhetsbidrag kontakta processledare Charlin Svanér dela Cruz.
Kontakt
Charlin Svanér dela Cruz
- Roll
- Processledare inom kulturutveckling
- E-post
- charlin.svaner-delacruz@amal.se
- Telefon
- 0532-77 72 55
- Besöksadress:
- Kulturhuset, Kungsgatan 20 662 31 Åmål
- Övrigt:
-
Åmåls Kulturhus - bibliotek, konsthall, kommunarkiv och
Europa Direkt Fyrbodal
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 15 december 2024
- Publicerad:
- 15 december 2024