Gå till innehåll

Samhällsstärkande bidrag

Samhällsstärkande bidrag kan ges för en viss uppgift med syftet att komplettera kommunens arbete med vissa samhällsuppgifter.

Personal vid skrivare

Det samhällsstärkande bidraget ges främst inom området trygghet, säkerhet, beredskap och social hållbarhet. Bidraget bygger på ett samverkansavtal mellan Åmåls kommun och aktuell förening.

Ansök via våra e-tjänster

Ansökningar om bidrag och redovisning av utbetalade bidrag gör föreningen enkelt genom våra e-tjänster. Länkar till e-tjänsterna hittar du vid informationsboxarna om bidragen.

Redovisning av mottaget bidrag

Den förening som ansökt och tagit emot bidrag från Åmåls kommun förbinder sig att redovisa användningen av bidraget samt sin verksamhet i enlighet med vad som framgår vid ansökan. E-tjänster och blankett för redovisning kommer att publiceras inom kort.

Du kan läsa mer om bidragen och redovisning i kommunens Riktlinjer för föreningsstöd i Åmåls kommun.

Samhällsstärkande bidrag

För vem är bidraget avsett?

Alla föreningen som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i riktlinjerna och bedöms ha förmåga, lämplighet och allmänhetens förtroende så att samhällsviktiga uppdrag kan utföras på ett tillfredsställande sätt.

Tid för ansökan och beslut: Ansökningar hanteras fortlöpande av Åmåls kommuns säkerhetschef. Tilldelningen sker inom ram för budgeterade medel.

Om bidraget

Bidrag för en viss uppgift med syftet att komplettera kommunens arbete med vissa samhällsuppgifter, främst inom området trygghet, säkerhet, beredskap och social hållbarhet. Detta bidrag bygger på ett samverkansavtal mellan Åmåls kommun och aktuell förening. Inom detta område ska alltid hänsyn tas till eventuellt krav på upphandling.

Bidraget utges i första hand genom en fast, årlig bidragssumma på upp till 50 000 kr för att föreningen ska bibehålla sin verksamhet och fortsatt kunna tillhandahålla funktioner som bedöms vara av särskild vikt för Åmåls kommun.

För att ett samhällsstärkande bidrag genom samverkansavtal ska kunna beslutas skickas ansökan från föreningen till Åmåls kommun med uppgifter om föreningen. Föreningen ska visa att den uppfyller kriterier som krävs för att kunna få bidrag, samt en beskrivning av vilken samhällsstärkande funktion som föreningen anser att man kan bidra med.

Kontaktuppgifter

Daniel Andersson
Säkerhetschef
Telefon: 0532-17335
E-post: daniel.andersson@amal.se

Postadress för ansökan

Åmåls kommun
Kansli- och utredningsenheten
Box 62, 662 22 Åmål

E-postadress för ansökan

För vem är bidraget avsett?

Akutbidrag kan sökas av alla föreningar som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i riktlinjerna.

Tid för ansökan och beslut: Akutbidrag kan sökas löpande under året. Åmåls kommun ska besluta om bidraget inom sex veckor från det att ansökan har inkommit.

Om bidraget

En förening som uppfyller kriterierna ovan och som har drabbats av kostnader som bedöms vara omöjliga att förutse eller förebygga har möjlighet att ansöka om akutstöd från Åmåls kommun. Ansökan ska göras omedelbart vid händelsen.

I ansökan ska framgå hur kostnaden har uppstått samt vad konsekvenserna bedöms bli för föreningens fortsatta verksamhet. Akutstödet kan beviljas med maximalt 50 procent av kostnaden som har uppstått.

Kontaktuppgifter

Ida Tornestrand
Telefon: 0532-17016
E-post: ida.tornestrand@amal.se

Postadress för ansökan

Åmåls kommun
Kansli- och utredningsenheten
Box 62, 662 22 Åmål

E-postadress för ansökan

För vem är bidraget avsett?

Alla föreningar som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i riktlinjerna och som bedöms kunna erbjuda en arbetsmiljö och arbetsuppgifter som lämpar sig för bidragets syfte.

Tid för ansökan och beslut: Bidraget söks inför varje nytt kalenderår, senast 31 oktober. Åmåls kommun ska fatta beslut om bidraget inom fyra veckor från det att ansökan har inkommit. och beslutet gäller det påföljande året.

Om bidraget

Bidraget är en viktig möjlighet för personer med nedsatt arbetsförmåga eller som en viktig del av en återgång till ordinarie arbetsmarknad. För föreningar innebär ofta en anställd oerhört mycket, inte minst inom området administration.

Åmåls kommun erbjuder möjlighet för föreningar som uppfyller de generella villkoren i riktlinjerna att ansöka om ett bidrag som täcker delar av kostnaden för en lönebidragsanställning (alternativt trygghetsanställning, utvecklingsanställning eller annan arbetsmarknadspolitisk anställningsform med likartat syfte). Nedanstående villkor gäller särskilt för föreningsbidrag till lönebidragsanställning.

• För att en förening ska få detta bidrag från Åmåls kommun, krävs att ett beslut om statligt bidrag också finns.
• Det kommunala bidraget beviljas för högst ett kalenderår i taget, innan nytt beslut måste fattas.
• Den som anställs genom bidraget ska vara folkbokförd i Åmåls kommun.
• Varje förening kan maximalt beviljas bidrag motsvarande tre heltidslönebidrag.
• Anställande förening har det fulla arbetsgivaransvaret för den anställde.
• Om den anställde eller föreningen väljer att bryta anställningen eller andra förhållanden kring anställningen förändras är föreningen skyldig att omgående anmäla detta till kommunen.
• Utbetalning till föreningar som beviljats bidrag sker fyra gånger per år: 15 februari, 15 maj, 15 augusti och 15 november.

Kontaktuppgifter

Charlotte Mörch
Telefon: 0532-17496
E-post: charlotte.morch@amal.se

Postadress för ansökan

Åmåls kommun
Välfärds- och arbetsmarknadsförvaltningen
Enheten för arbete och utveckling
Box 62, 662 22 Åmål

E-postadress för ansökan

För vem är bidraget avsett?

Alla föreningar som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i riktlinjerna och som genom tidigare och nuvarande verksamhet har bevisat att föreningen har en avsevärd positiv inverkan för Åmåls kommuninvånare i enlighet med Åmåls kommuns antagna mål.

Tid för ansökan och beslut: Ansökan kan göras löpande under året. Åmåls kommun ska besluta om bidraget inom två månader från det att ansökan har inkommit. Bidraget fördelas utifrån avsedd budget.

Om bidraget

Föreningar som spelar en viktig roll i Åmåls kommun inom sitt verksamhetsområde och som har visat att föreningen kan bedriva sin verksamhet på ett ändamålsenligt sätt, kan ansöka om ett investeringsbidrag. Bidraget kan användas för att förstärka eller utveckla sin verksamhet.

Det kan röra sig om investeringar i egna lokaler, anläggningar, teknisk apparatur, maskiner eller annat som medför en investering som föreningen inom ramen för ordinarie resurser har svårt att klara av.

Investeringsbidrag beviljas i särskilt angelägna fall och ska antingen:
• på ett avgörande sätt bidra till att föreningen kan bibehålla eller vidareutveckla sin verksamhet
• bidra till ökad samhällsnytta eller trygghet för Åmåls invånare
• bidra till ökad attraktionskraft för Åmåls kommun som besöksmål
• öka förmågan till hållbarhet och minskad miljöpåverkan.

Investeringsbidraget kan sökas löpande under året. Åmåls kommun kan maximalt bidra med 50 procent av investeringskostnaden, upp till maximalt 500 000 kronor.

Till ansökan ska uppgifter lämnas som visar att föreningen uppfyller kriterierna för bidraget, samt övriga kriterier som berättigar till föreningsbidrag.

Ansökan ska också innehålla en utförlig beskrivning av investeringen, den bedömda effekten samt redogörelse för hur föreningen har försökt få annan finansiering eller bidrag för att täcka kostnaderna.

I ansökan ska det också finnas en plan för hur föreningen över tid ska kunna finansiera investeringen, till exempel lån för att möjliggöra investeringen.

Kontaktuppgifter

Sebastian Högberg
Telefon: 0532-17067
E-post: sebastian.hogberg@amal.se

Postadress för ansökan

Åmåls kommun
Samhällsbyggnadsenheten
Box 62, 662 22 Åmål

E-postadress för ansökan

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 januari 2025
Publicerad:
16 december 2024