Gå till innehåll

Kom i gång och tips

Här hittar du några samlade tips om hur du kan komma i gång med fibertjänster.

Du kanske redan känner till att Stadsnätet i Åmål ett så kallat öppet nät där flera olika tjänsteleverantörer kan leverera tjänster. Som ansluten till stadsnätet kan du alltså välja tjänsteleverantör med de tjänster som passar dig!

Vid sidan av bredbandstjänster så som tv, internet och telefoni utvecklas även utbudet kring smarta hem-lösningar med larm- och omsorgstjänster.

Genom din anslutning till stadsnätet kan du beställa fibertjänster för både nytta och nöje!

Signalen för dina bredbandstjänster kommer till din mediabox och det är här du kopplar in utrustningen till dina beställda tjänster. Mediaboxen är programmerad så att du skall kunna ansluta bredbandsutrustning i valfritt LAN-uttag. Den utrustning som kopplas till mediaboxen för beställd tjänst kan du vanligtvis beställa från tjänsteleverantören eller köpa hos en elektronikhandlare.

Om du är osäker på om din bostad är ansluten till stadsnätet är du välkommen att kontakta oss för hjälp.

Aktivering av passiv/vilande villanslutning

Om din villa idag har en passiv eller vilande anslutning till stadsnätet behöver du först aktivera den genom oss för att kunna börja nyttja fibertjänster.

Kontakta oss för beställning om aktivering eller använd detta formulär och skicka till in till oss för vidare hantering.

Aktivering kostar 1 500 kr och månaden efter aktivering tillkommer näthyra om för närvarande 95 kr / månad. Näthyra faktureras kvartalsvis i förskott.

Beställning om aktivering av passiv villaanslutning Pdf, 104 kB, öppnas i nytt fönster.

Personen tittar på TV i soffan och byter kanal med fjärrkontrollen

  1. Om inte redan mediaboxen är ansluten till ström - börja med att koppla in strömadaptern i ett vägguttag. Nu lyser mediaboxens PWR-lampa.

  2. Mediaboxens WAN-lampa lyser/blinkar när din anslutning har länk och är ansluten till nätet.

  3. På mediaboxen finns flera LAN-portar (Märkt med LAN1, LAN2 osv) - Det är här du kopplar in dina enheter (router, tv-box, dator osv) med nätverkskabel.

Självaktivering är en funktion som ger dig som ny privatkund i stadsnätet möjligheten till att välja en internettjänst från tjänsteportalen.

Om du vill använda dig utav självaktiveringstjänsten gör du så här:

  1. Koppla in en dator direkt i någon utav LAN-portarna/uttagen på mediaboxen.

  2. Öppna en webbläsare -> Du kommer då till tjänsteportalen. Om du inte automatiskt kommer till tjänsteportalen kan du testa att manuellt skriva in https://stadsnatamal.valjtjanst.se/

  3. Se över tjänsteutbudet på tjänsteportalen och jämför alternativ.

  4. Registrera ett konto, välj tjänst och aktivera den.

  5. Din tjänst är i gång!


För att använda självaktiveringshjälpen behöver du koppla in en dator i mediaboxen på aktuell adress. Det fungerar alltså inte att registrera sig och beställa tjänst från exempelvis annan adress eller genom mobilnätet.

Självaktiveringstjänsten avser endast privatpersoner.
Företagstjänster kan ej beställas genom självaktivering.

Kontakta tjänsteleverantörerna för att ta del av utbudet, eventuella erbjudanden och beställa tjänst. Ring dem eller besök deras webbsida!

Här hittar du tillgängligt utbud och aktuella tjänsteleverantörer. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Den utrustning som eventuellt behövs för beställd tjänst och som kopplas till mediaboxen kan du antingen beställa från tjänsteleverantören eller köpa hos en elektronikhandlare.

Om du har en vilande/passiv anslutning (villa) till stadsnätet men vill komma i gång med fibertjänster behöver du först ta kontakt med oss för att beställa aktivering av anslutning.

Kom i håg att du behöver antingen avsluta eller flytta med dina fibertjänster i samband med att du byter bostad.
Genom att kontakta din tjänsteleverantör kan du enkelt flytta med fibertjänsterna om även din nya bostad är ansluten till stadsnätet.

Det är mycket som kan påverka hastigheten på din internettjänst och nedan följer några tips om vad man kan göra och tänka på för att förbättra upplevelsen.

På t ex bredbandskollen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du mäta vilken hastighet på internet du har tillgång till.
Där finns även ännu fler tips på hur du kan optimera ditt användande.
När du mäter hastighet via bredbandskollen skall du koppla in din dator direkt till mediaboxen, på så vis får du mätt den hastighet som kommer till din anslutning utan någon annan inblandad utrustning och mellanliggande led. Genom att göra bredbandskollen kopplad genom routern får du mätt hastigheten du surfar trådlöst.

En trådlös internetanslutning i hemmet är en smidig lösning och gör ditt användande mer flexibelt. Men tänk på var du placerar routern för att signalen skall kunna nå ut till uppkopplade enheter. Tänk även på att den skall vara kraftig nog för hemmets planlösning, antal användare, hastighet på tjänst etc.

Även din dator, läsplatta, smartphone kan bidra till långsammare upplevelser. Kontrollera hård- och mjukvaror (nätverkskort, operativsystem, webbläsare, program etc) på de enheter du använder för att höja din upplevelse och för att nyttja funktioner och hastigheter på bästa sätt.

Om ni är många i hushållet som använder bredbandet samtidigt påverkar detta belastningen. Räcker hastigheten på internettjänsten till?
Kontakta din tjänsteleverantör för eventuell uppgradering eller förändring av hastighet!

Om du skulle uppleva problem med dina tjänster via stadsnätet ber vi dig att kontakta din tjänsteleverantör i första hand för felsökning och felanmälan. Men innan du felanmäler till din tjänsteleverantör kan du testa med att starta om din utrustning.

  • Gör mediaboxen strömlös genom att ta ut strömsladden ur vägguttaget - vänta ca 30 sekunder och sätt sedan tillbaka den.
  • Tänk på att du även kan komma att behöva starta om annan utrustning som du använder till din tjänst, eventuell router och tv-box etc.

    Om du även efter omstart av utrustning upplever problem med din anslutning och tjänster ber vi dig kontakta tjänsteleverantör för hantering.

Se även aktuell driftinformation hos oss här!

I samband med försäljning av din fastighet gäller följande:

Om du planerar sälja din fastighet behöver du ta reda på om köparen är intresserad av att behålla fiberanslutningen aktiv och ha möjlighet att abonnera på fibertjänster.
Är köparen intresserad av att behålla fiberanslutningen med möjlighet att nyttja fibertjänster fyller ni båda i delen av formuläret som avser överlåtelse. Skicka därefter in till oss för registrering!

Om köparen av huset inte är intresserad av att nyttja anslutningen till stadsnätet, och då inte heller ha tillgång till fibertjänster, skriver du som säljare i den delen på formuläret som avser uppsägning i stället. Skicka därefter in formuläret till oss för hantering!

Om du säljer/köper genom mäklare är det inte ovanligt att fastighetsbyrån/mäklaren är behjälplig med detta formulär i samband med eller inför tillträde.

På ditt anslutningsavtal finns villkoren för uppsägning, aktivering etc.

I formuläret om överlåtelse fyller du i det som gäller för dig/er!

Dokument om uppsägning/överlåtelse Pdf, 85.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Kontakt

  • Stadsnät i Åmål AB

    Roll
    Stadsnät i Åmål AB
    E-post
    stadsnat­@amal.se
    Telefon
    0532-77 72 00
    Besöksadress:
    Hjeltegatan 11 66230 Åmål
    Övrigt:

    Postadress:
    Box 32, 662 21 ÅMÅL

    Fakturaadress:
    PEPPOL-adress 0007:5567087530

Sidinformation

Senast uppdaterad:
19 februari 2024
Publicerad:
13 juli 2023