Gå till innehåll

Driftinformation

Här informerar vi om planerade driftarbeten och pågående driftstörningar och avbrott.

Just nu: Inga kända driftstörningar

Om du skulle uppleva problem med dina tjänster via stadsnätet ber vi dig i första hand att kontakta din tjänsteleverantör för felsökning och felanmälan. Men innan du felanmäler till din tjänsteleverantör kan du testa med att starta om din utrustning.

  1. Gör mediaboxen strömlös genom att ta ut strömsladden ur vägguttaget.
  2. Vänta ca 30 sekunder och sätt sedan tillbaka den igen.
  3. Tänk på att du även kan komma att behöva starta om annan utrustning som du använder till din tjänst, eventuell router och tv-box, dator etc.

Om du även efter omstart av utrustning upplever problem med din anslutning och tjänster ber vi dig kontakta tjänsteleverantör för felsökning och vidare hantering.

Det är mycket som kan påverka hastigheten på din internettjänst och nedan följer några tips om vad man kan göra och tänka på för att förbättra upplevelsen.

På t ex bredbandskollen kan du mäta vilken hastighet på internet du har tillgång till. Där finns även ännu fler tips på hur du kan optimera ditt användande. När du mäter hastighet via bredbandskollen skall du koppla in din datorn direkt till mediaboxen, på så vis får du mätt den hastighet som kommer till din anslutning utan någon annan inblandad utrustning och mellanliggande led. Genom att göra bredbandskollen kopplad genom routern får du mätt hastigheten du surfar trådlöst.

En trådlös internetanslutning i hemmet är en smidig lösning och gör ditt användande mer flexibelt. Men tänk på var du placerar routern för att signalen skall kunna nå ut till uppkopplade enheter. Tänk även på att den skall vara kraftig nog för hemmets planlösning, antal användare, hastighet på tjänst etc.

Även din dator, läsplatta, smartphone kan bidra till långsammare upplevelser. Kontrollera hård- och mjukvaror (nätverkskort, operativsystem, webbläsare, program etc) på de enheter du använder för att höja din upplevelse och för att nyttja funktioner och hastigheter på bästa sätt.

Om ni är många i hushållet som använder bredbandet samtidigt påverkar detta belastningen. Räcker hastigheten på internettjänsten till?
Kontakta din tjänsteleverantör för eventuell uppgradering eller förändring av hastighet!

Bredbandskollen

Om du planerar markarbete i trädgården eller på din tomt är det bra att göra ett ärende på Ledningskollen först så du har koll på var ledningarna i marken finns. Ledningskolen är en gratis webbtjänst för dig som användare.

Genom att göra ledningsanvisningsärenden när du ska gräva minskar du risken att gräva av ledningar med de kostnader det innebär. Ska någon annan gräva åt dig kan du låta den göra ärenden åt dig.

Genom att skapa ett ärende på Ledningskollen kommer berörda ledningsägarna att kontakta dig med information om sina ledningar. Det tar olika lång tid för ledningsägare att svara men oftast har du svaren inom ett par dagar. När du sedan har fått svar från alla - då kan du börja gräva!

Läs mer och gör ditt ärende på www.ledningskollen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Molnet

Kontakt

  • Stadsnät i Åmål AB

    Roll
    Stadsnät i Åmål AB
    E-post
    stadsnat­@amal.se
    Telefon
    0532-77 72 00
    Besöksadress:
    Hjeltegatan 11 66230 Åmål
    Övrigt:

    Postadress:
    Box 32, 662 21 ÅMÅL

    Fakturaadress:
    PEPPOL-adress 0007:5567087530

Sidinformation

Senast uppdaterad:
5 november 2024
Publicerad:
13 juli 2023