Bidrag för föreningar som inte är idrottsföreningar
På den här sidan har vi samlat bidrag som kan sökas av föreningar som inte är idrottsföreningar.
Föreningar har en viktig roll i vårt samhälle. De bidrar till en meningsfull fritid, bryter isolering, främjar integration samt värnar intressen och demokratiska rättigheter. Åmåls kommun vill stödja detta engagemang för att främja samhällsutvecklingen.
Ansök via våra e-tjänster
Ansökningar om bidrag och redovisning av utbetalade bidrag gör föreningen enkelt genom våra e-tjänster. Länkar till e-tjänsterna hittar du vid informationsboxarna om bidragen.
Redovisning av mottaget bidrag
Den förening som ansökt och tagit emot bidrag från Åmåls kommun förbinder sig att redovisa användningen av bidraget samt sin verksamhet i enlighet med vad som framgår vid ansökan. E-tjänster och blankett för redovisning kommer att publiceras inom kort.
Du kan läsa mer om bidragen och redovisning i kommunens Riktlinjer för föreningsstöd i Åmåls kommun.
Bidrag för föreningar som inte är
idrottsföreningar
Verksamhetsbidrag och riktade bidrag till kulturföreningar
För vem är bidraget avsett?
Alla föreningar som uppfyller de generella kriterierna i riktlinjerna och är aktiva inom någon form av kulturinriktning på ett sätt som överensstämmer med beskrivningen av bidraget
Lokal- och anläggningsbidrag
För vem är bidraget avsett?
Alla föreningar som uppfyller de generella kriterierna i riktlinjerna. För föreningar som har kulturstrategiska uppdrag eller det särskilda kulturuppdraget är det inte möjligt att ansöka om detta bidrag.
Tid för ansökan och beslut: Bidraget kan sökas när som helst under året, inom två månader från föreningens årsmöte. Beslut ska fattas av Åmåls kommun inom sex veckor från det att ansökan inkomit.
Idrottsföreningar söker sina bidrag till lokaler- och anläggningar från teknik- och fritidsnämnden i Säffle och Åmål och kan inte söka detta lokal- och anläggningsbidrag.
Om bidraget
Det finns möjlighet att söka stöd eller bidrag till föreningar i syfte att stödja kostnader för lokaler eller andra typer av fasta anläggningar som krävs för föreningens verksamhet. Lokal- och anläggningsbidrag beviljas endast till lokaler som av kommunen bedöms lämpliga för föreningens verksamhet.
Till kostnader för lokaler och anläggningar räknas utgifter för drift som ränta på lånat kapital (upp till 500 000 kr), el, värme, vatten och avlopp, sotning, sophämtning, hyreskostnader, arrende och fastighetsförsäkring. Reparations- och underhållskostnader ingår inte i bidraget.
Ansökan om lokal- och anläggningsbidrag sker senast två månader efter årsmötet och i ansökan ska en kostnadsredovisning ingå, där kostnaderna för lokalen eller anläggningen redovisas. Bidraget utgår från nettokostnaden och eventuella intäkter genom uthyrning av lokalen ska även redovisas. Endast de delar av lokaler och anläggningar som används till verksamhet kan beviljas bidrag. Till kommunala lokaler som hyrs ut utan avgift eller till subventionerad hyra, ges inga bidrag.
Lokalbidraget beviljas med maximalt 35 000 kronor per förening och år och bidraget beräknas i proportion till antalet medlemmar enligt tabellen nedan.
Kontaktuppgifter
Sebastian Högberg
Telefon: 0532-17067
E-post: sebastian.hogberg@amal.se
Postadress för ansökan på blankett
Åmåls kommun
Samhällsbyggnadsenheten
Box 62, 662 22 Åmål
E-postadress för ansökan
Projektbidrag
För vem är bidraget avsett?
Alla föreningar som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i riktlinjerna och som bedöms ha förmåga att utföra uppgifter som hjälper till att uppnå projektmålen.
Tid för ansökan och beslut: Beror på projektets form och de medel som Åmåls kommun har disponerat att fördela.
Om bidraget
Bidrag eller rådgivning för att driva ett projekt (en i tiden avgränsad verksamhet) kan ge föreningar möjlighet att arbeta med en tidsbegränsad insats exempelvis utveckling inom ett område som är av särskild betydelse för samhällsutvecklingen i Åmåls kommun.
Projektansökningar görs i samband med och i enlighet med de instruktioner som framgår av eventuella utlysningar från Åmåls kommun och då endast inom det fokusområde som framgår av utlysningen.
Marknadsföringsbidrag
För vem är bidraget avsett?
Alla föreningar som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i Riktlinjer för föreningsstöd och som arrangerar evenemang som kan anses bidra till Åmåls attraktionskraft som besöksmål. Bidraget kan sökas fortlöpande men behöver inkomma till Åmåls kommun i god tid innan det planerade evenemanget. Bidraget kan inte sökas av föreningar med kulturstrategiskt uppdrag.
Tid för ansökan och beslut: Ansökan kan göras under hela året. Åmåls kommun ska fatta beslut inom fyra veckor från det att ansökan inkommit. Bidraget fördelas inom ramen för budgeterade medel.
Om bidraget
Bidraget är avsett att användas för att marknadsföra Åmål som plats att bo, arbeta eller besöka. Bidraget är tänkt att användas till annonsering, marknadsföring eller andra insatser för att öka synligheten för evenemanget. I alla sådana sammanhang och material ska framgå att Åmåls kommun har bidragit till evenemangets genomförande och Åmåls kommuns logotyp ska användas.
Åmåls kommun ska också erbjudas plats och möjlighet att inom ramen för arrangemanget marknadsföra kommunen. Bidraget kan beviljas med upp till 50 000 kronor per evenemang. Ansökan behandlas inom ramen för tilldelad budget.
Kontaktuppgifter
Kristoffer Ljung
Telefon: 0532-17448
E-post: kristoffer.ljung@amal.se
Postadress för ansökan på blankett
Åmåls kommun
Näringslivs- och kommunikationsenheten
Box 62, 662 22 Åmål
E-postadress för ansökan
Investeringsbidrag
För vem är bidraget avsett?
Alla föreningar som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i riktlinjerna och som genom tidigare och nuvarande verksamhet har bevisat att föreningen har en avsevärd positiv inverkan för Åmåls kommuninvånare i enlighet med Åmåls kommuns antagna mål.
Tid för ansökan och beslut: Ansökan kan göras löpande under året. Åmåls kommun ska besluta om bidraget inom två månader från det att ansökan har inkommit. Bidraget fördelas utifrån avsedd budget.
Om bidraget
Föreningar som spelar en viktig roll i Åmåls kommun inom sitt verksamhetsområde och som har visat att föreningen kan bedriva sin verksamhet på ett ändamålsenligt sätt, kan ansöka om ett investeringsbidrag. Bidraget kan användas för att förstärka eller utveckla sin verksamhet.
Det kan röra sig om investeringar i egna lokaler, anläggningar, teknisk apparatur, maskiner eller annat som medför en investering som föreningen inom ramen för ordinarie resurser har svårt att klara av.
Investeringsbidrag beviljas i särskilt angelägna fall och ska antingen:
• på ett avgörande sätt bidra till att föreningen kan bibehålla eller vidareutveckla sin verksamhet
• bidra till ökad samhällsnytta eller trygghet för Åmåls invånare
• bidra till ökad attraktionskraft för Åmåls kommun som besöksmål
• öka förmågan till hållbarhet och minskad miljöpåverkan.
Investeringsbidraget kan sökas löpande under året. Åmåls kommun kan maximalt bidra med 50 procent av investeringskostnaden, upp till maximalt 500 000 kronor.
Till ansökan ska uppgifter lämnas som visar att föreningen uppfyller kriterierna för bidraget, samt övriga kriterier som berättigar till föreningsbidrag.
Ansökan ska också innehålla en utförlig beskrivning av investeringen, den bedömda effekten samt redogörelse för hur föreningen har försökt få annan finansiering eller bidrag för att täcka kostnaderna.
I ansökan ska det också finnas en plan för hur föreningen över tid ska kunna finansiera investeringen, till exempel lån för att möjliggöra investeringen.
Kontaktuppgifter
Sebastian Högberg
Telefon: 0532-17067
E-post: sebastian.hogberg@amal.se
Postadress för ansökan på blankett
Åmåls kommun
Samhällsbyggnadsenheten
Box 62, 662 22 Åmål
E-postadress för ansökan
Föreningsstöd till lönebidragsanställning
För vem är bidraget avsett?
Alla föreningar som uppfyller Åmåls kommuns generella kriterier i riktlinjerna och som bedöms kunna erbjuda en arbetsmiljö och arbetsuppgifter som lämpar sig för syftet.
Tid för ansökan och beslut: Bidraget söks inför varje nytt kalenderår, senast 31 oktober. Åmåls kommun ska fatta beslut om bidraget inom fyra veckor från det att ansökan inkommit och beslutet gäller det påföljande året.
Om bidraget
Bidraget är en viktig möjlighet för personer med nedsatt arbetsförmåga eller som en viktig del av en återgång till ordinarie arbetsmarknad. För föreningar innebär ofta en anställd oerhört mycket, inte minst inom området administration.
Åmåls kommun erbjuder därför möjlighet för föreningar som uppfyller de generella villkoren i riktlinjerna att ansöka om ett bidrag som täcker delar av kostnaden för en lönebidragsanställning (alternativt trygghetsanställning, utvecklingsanställning eller annan arbetsmarknadspolitisk anställningsform med likartat syfte).
Villkor för att kunna få bidraget
Nedanstående villkor gäller särskilt för föreningsbidrag till lönebidragsanställning:
• För att en förening ska få detta bidrag från Åmåls kommun, krävs att ett beslut om statligt bidrag också finns.
• Det kommunala bidraget beviljas för högst ett kalenderår i taget, innan nytt beslut måste fattas.
• Den som anställs genom bidraget ska vara folkbokförd i Åmåls kommun.
• Varje förening kan maximalt beviljas bidrag motsvarande tre heltidslönebidrag.
• Anställande förening har det fulla arbetsgivaransvaret för den anställde.
• Om den anställde eller föreningen väljer att bryta anställningen eller andra förhållanden kring anställningen förändras, är föreningen skyldig att omgående anmäla detta till kommunen, för vidare ställningstagande.
• Utbetalning till föreningar som beviljats bidrag sker fyra gånger per år: 15 februari, 15 maj, 15 augusti och 15 november.
Kontaktuppgifter
Charlotte Mörch
Telefon: 0532-17496
E-post: charlotte.morch@amal.se
Postadress för ansökan på blankett
Åmåls kommun
Välfärds- och arbetsmarknadsförvaltningen
Box 62, 662 22 Åmål
E-postadress för ansökan
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 3 januari 2025
- Publicerad:
- 16 december 2024