Gå till innehåll

Matematik

Matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. Den utvecklas såväl ur praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken som sådan. Kommunikation med hjälp av matematikens språk är likartad över hela världen. I takt med att samhället digitaliseras används matematiken i alltmer komplexa situationer. Matematik är även ett verktyg inom vetenskaper och yrkesliv samt har en avgörande roll inom naturvetenskap. Ytterst handlar matematiken om att upptäcka mönster och formulera generella samband.

Aulan i Karlbergsgymnasiet

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta matematiskt. Det innefattar att utveckla förståelse av matematikens begrepp och metoder samt att utveckla olika strategier för att kunna lösa problem och använda matematik i samhälls- och yrkeslivet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att fördjupa och bredda sina kunskaper i matematik samt utveckla sin kreativitet. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om matematikens betydelse och användning inom andra ämnen samt i ett yrkesmässigt, samhälleligt och historiskt sammanhang.

Undervisningen ska innehålla varierade arbetsformer och arbetssätt, där undersökande aktiviteter utgör en del. När så är lämpligt ska undervisningen ske i relevant praxisnära miljö och med verktyg som används inom karaktärsämnena. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att kommunicera med olika uttrycksformer. Vidare ska undervisningen utmana eleverna och ge dem erfarenheter av matematikens logik, generaliserbarhet, kreativa kvaliteter och mångfacetterade karaktär. Undervisningen ska stärka elevernas tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang och ge utrymme åt problemlösning som både mål och medel. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digitala verktyg för att lösa problem samt fördjupa sitt matematikkunnande och utvidga de områden där matematikkunnandet kan användas.

Matematik 1a (MATMAT01a)
Matematik 1a, 100p, som bygger på de kunskaper grundskolan alternativt matematik nationell delkurs 1-4 ger. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 1b eller 1c. Kursen ska ingå i samtliga yrkesprogram.

Matematik 1b (MATMAT01b)
Matematik 1b, 100p, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 1a eller 1c. Kursen ska ingå i ekonomiprogrammet, estetiska programmet, humanistiska programmet och samhällsvetenskapsprogrammet.

Matematik 1c (MATMAT01c)
Matematik 1c, 100p, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 1a eller 1b. Kursen ska ingå i naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet.

Matematik 2a (MATMAT02a)
Matematik 2a, 100p, som bygger på kursen matematik 1a, 1b eller 1c. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 2b eller 2c.

Matematik 2b (MATMAT02b)
Matematik 2b, 100p, som bygger på kursen matematik 1a, 1b eller 1c. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 2a eller 2c.

Matematik 2c (MATMAT02c)
Matematik 2c, 100p, som bygger på kursen matematik 1a, 1b eller 1c. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 2a eller 2b.

Matematik 3b (MATMAT03b)
Matematik 3b, 100p, som bygger på kursen matematik 2a, 2b eller 2c. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 3c.

Matematik 3c (MATMAT03c)Matematik 3c, 100p, som bygger på kursen matematik 2a, 2b eller 2c. Betyg i kursen kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i kursen matematik 3b.

Matematik 4 (MATMAT04)
Matematik 4, 100p, som bygger på kursen matematik 3b eller 3c.

Matematik 5 (MATMAT05)
Matematik 5, 100p, som bygger på kursen matematik 4.

Matematik – specialisering (MATMAT00S)
Matematik – specialisering, 100p, som bygger på kursen matematik 4 och kan läsas flera gånger med olika innehåll.

Läs mer på skolverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kurserna har öppet intag. Du kan söka kurserna när som helst under året. Kontakta studievägledare för mer information.

Välkommen att studera hos oss! Vi hjälper dig att planera dina studier utifrån din unika livssituation, så att du kan kombinera studier med arbete och privatliv. Med en anpassad studieplan ser vi till att dina behov och förutsättningar tas tillvara, och vi finns här för att stötta dig hela vägen. Vi ser fram emot att hjälpa dig att komma igång och nå dina mål.

Läs mer Öppnas i nytt fönster.

Matematik 1a
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 1abc Vux Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127461772

Matematik 1b
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 1abc Vux Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127461772

Matematik 1c
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 1abc Vux Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127461772

Matematik 2a
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 2abc Vux Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127462670

Matematik 2b
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 2abc Vux Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127462670

Matematik 2c
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 2abc Vux Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127462670

Matematik 3b
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 3bc Vux Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127463813

Matematik 3c
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 3bc Vux Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127463813

Matematik 4
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 4 Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127455771

Matematik 5
Lena Alfredsson m.fl. - Matematik 5000+ Kurs 5 Lärobok Upplaga 2021
ISBN: 9789127455788

Matematik – specialisering
Efter överenskommelse med lärare.

Kontakt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 december 2024
Publicerad:
10 oktober 2024